ærlighed nysgerrighed hjertevarme

møder du i terapi hos mig

Individuel terapi

Knude i maven, trist, sover dårligt, føler dig utilstrækkelig, i krise eller er stresset, bange for at ødelægge relationer til andre. Det er hvad jeg ofte høre når der kommer nye klienter i min praksis. Jeg hjælper.

Parterapi

Har I det ikke som du drømte om? Eller har I problemer med at tale sammen? Det er uhyre svært at se og forstå de mønstre som har magt imellem jer. Men det er nødvendigt, hvis I skal have det godt. Jeg hjælper.

Familieterapi

Det er nemt at se at noget galt i familien. Men sværere at se, hvad problemet er og derfor hvad man skal gøre ved det. I mangler sikkert ikke teorier, men forandringen udebliver. Jeg hjælper.

Kris Simonsen

Cand Psych, Autoriseret Psykolog og Certificeret Sensetik Terapeut

Jeg arbejder med en terapiform, hvor vi tager udgangspunkt i det du kommer med her og nu – dine tanker, dine følelser og dine kropsfornemmelser. Terapien handler om, at lytte til dig selv, mærke efter, tage det du mærker alvorligt, for derefter at undersøge, hvad du vil vælge at gøre. Gennem kontakt, samtale og enkle kropsteknikker, får du mulighed for at lære dig selv bedre at kende, komme i bedre kontakt med dig selv og derved brug din krop og følelser sammen med dit hoved – som en samarbejdende helhed.

 

Bliv klogere på hvad terapi hos mig går ud på

Kontakt

Jeg støtter dig i at du kommer i bedre kontakt med dig selv. At du bedre kan mærke hvad du vil og ikke vil og hvordan du har det med de vigtigste ting i dit liv.

Læs mere

Men hvad mener jeg egentlig når jeg taler om kontakt?

Kontakt er at være til stede med sig selv eller med en anden. Uden at være i spekulationer om noget eller at være fraværende på anden vis. Kontakten til os selv kan blive forstyrret når vi siger til os selv at vi skal have det eller gøre på en bestemt måde. Eller at vi i hvert fald ikke må have det sådan og sådan.

Uden kontakt er vi ikke rigtigt sammen – hverken med os selv eller vores nære. Og så kan vi mærke at der er noget der ikke er som det skal være. Men når vi er kommet langt væk fra god kontakt kan ikke-kontakten dog blive det nye normale, og vi kan komme til at fortælle os selv at “det kan nok ikke blive bedre end det her”.

Men kontakt føles godt. Fx når du er blevet virkelig vred og bare kan mærke “JA – det er jeg vred over!” Eller når du græder dybt efter at have holdt tilbage i lang tid – selv om du er ked af det eller måske ulykkelig, er det en lettelse at komme ud med det. Eller ganske enkelt når du sidder og nyder morgenkaffen og bare er glad.

Hos mig får du mulighed for åbent at undersøge hvordan du har det og at møde dig selv kærligt i det. På den måde får du gennem øvelse lettere adgang til god kontakt med dig selv. God kontakt til dig selv er en forudsætning for god kontakt med andre.

Nærvær

At være til stede er vigtigt i kontakt med dig selv og med andre. At være nærværende gør samvær med andre muligt. 

Læs mere

Jeg hjælper dig med dit nærvær, sådan at du kan have det bedre med dig selv og i dine relationer. 

Jeg prioriterer som psykolog nærvær højt. At jeg er nærværende sammen med dig og lytter åbent til hvad du kommer med. Jeg er som fagperson og som menneske øvet i – og går jævnligt i supervision med – at være ordentligt til stede sammen med dig om det du kommer med.

Uperfekt og fejlbarlig

Det er menneskeligt at fejle. Vi er ikke perfekte og det skal vi heller ikke være.

Læs mere

Det at være perfekt ville da være alt for kedeligt og stift, ikke? Ikke desto mindre er der mange af os der går og får fortalt os selv at vi skal være perfekte, og at vi ikke må lave fejl. Vi synes vi skal se rigtige ud, sige det rigtige i den rette sammenhæng, lyde kloge eller sjove, være forældre med tjek på sagerne osv.

Når vi laver en fejl, er det arbejdet værd at øve sig på at undersøge fejlen åbent og ikke-fordømmende. Har jeg lavet en fejl som jeg skal vedkende mig? Eller dømmer jeg mig helt uduelig, føler mig skyldig og bebrejder mig selv?

Det er ikke en fejl hvis du ikke har bagt de helt rigtige fuldkornsboller eller har glemt at støvsuge når du får gæster på besøg. Hvis du fx har løjet overfor en af dine venner fordi du var flov over at sige sandheden, kan man sige at du har lavet en fejl. Ved at du stopper med løgnen og står ved hvad du har gjort, tager du ansvar for fejlen.

Når vi står ved vores fejl og får talt ud med de implicerede mennesker, bliver vi ofte lettede. Det kan føles befriende. Når vi tager ansvar for de fejl vi laver, kan vi udvikle os selv og udvikle os sammen i de relationer som betyder noget for os.

Jeg er med til at hjælpe dig med undersøgelsesarbejdet og hjælpe dig med at skelne – selv om du har lavet en fejl, er du ikke en fejl. Denne vigtige skelnen kan komme til at betyde at du lærer at se på dig selv med kærlige øjne når du begår fejl. Du er fuldstændig som du skal være uanset hvad.

'Ned'

Jeg gør meget ud af at have opmærksomhed på at komme ned i tempo, at mærke kroppen og at være konkret i forhold til hvor du er lige nu.

Læs mere
Og hvad betyder det så i praksis i mit terapilokale?

3 x opmærksomheden nedad

Ned i tempo

Tempo betyder meget i mit arbejde med dig som klient – ofte er det der vi starter. Når vi er hurtige, fx snakker hurtigt eller stresser med at “skulle nå” noget, er det sværere at mærke hvordan vi har det. Jeg vil måske opfordre dig til at tale lidt langsommere og trække vejret dybt imens. Og fokusere på hvordan du har det lige nu i stedet for hvor du gerne vil hen. Det viser sig ofte at være det mest frugtbare – også for hvor du gerne vil hen.

Ned i kroppen

Ned i kroppen betyder at jeg støtter dig i at mærke dine følelser i kroppen i modsætning til at du bruger hovedet til at tænke over hvordan du har det. Næste gang du bliver vred eller ked af det så prøv at registrere hvor dine følelser kan mærkes – mine er i kroppen. Og tænk på et lille barn der bliver vred. Det er tydeligt at se at følelsen er i hele kroppen når barnet kaster sig rundt og skriger. 

Vi er vant til at bruge hovedet – og heldigvis for det! Men vi er på vildspor når vi bruger hovedet til at tænke hvordan vi har det – i stedet for at lytte til de følelser der kan guide os ganske klogt, hvis vi lader dem.

Ned i det konkrete

Ned i det konkrete betyder at vi sammen undersøger hvad der er i dig lige nu. Fx hvis en konkret situation fra dit liv fylder. Så spørger jeg ind til “Hvad er der lige nu? Hvordan har du det lige nu?”

Noget konkret skal ses i modsætning til noget abstrakt som “jeg er altid ked af det” / “det hele er bare noget l…” / “min kæreste kritiserer mig altid” / “det hele er min skyld”.

Min erfaring er at kombinationen af 3 x ned er en helt konkret, ikke-mystisk og lettilgængelig tilgang der er nem at forholde sig til. Vi ser på det der er – her og nu.    

Grounding

Grounding forbinder vi med “at have begge ben på jorden”. At være groundet vil sige at kunne mærke sin krop og få sin vejrtrækning godt ned i kroppen.

Læs mere

Vores grounding er vigtig for at vi kan bære os selv og mærke hvordan vi har det – og hvad vi vil eller ikke vil. Når dit hoved er helt propfyldt med tanker og føles dobbelt så stort som din krop, når du er svimmel, har tankespind, er forvirret, er stresset eller farer op, kan det være et tegn på at du ikke er groundet.

Under samtalen vil jeg opfordre dig til at have fokus på at mærke dine egne ben når du sidder i stolen, eller når du står op og trække vejret ned i maven. Hvis du er stresset, er bange eller tænker mange hurtige tanker, vil hjertet tit banke lidt hurtigere og kroppen være i beredskab. Måske kan du mærke at det strammer for brystet.

Ved at fokusere på lange dybe udåndinger og at afspænde kroppen kan du hjælpe dig selv til at få det mere roligt og frit i dig selv.

 Læs mere om grounding her https://www.sensetik.dk/grounding

Kropsbevidsthed

Jeg understøtter en øget opmærksomhed på din krop.

Læs mere

Hvad vil din krop fortælle når den automatisk spænder op i en situation du udmærket godt ved ikke er farlig? Hvorfor virker det ikke at sige til dig selv at der ikke er fare på færde? Dit hoved kan ikke overbevise din krop om at der ikke er noget der er farligt.

Gennem undersøgelse af vejrtrækning og kropsvaner kan du blive klogere på dig selv og på hvad din krop siger til dig – og at bruge din krop sammen med dit hoved. Jeg bruger enkle kropsteknikker til at hjælpe dig til at opdage hvor du spænder i kroppen og til at løsne op.

Virkelighedens ansvar

Jeg opfordrer dig til at undersøge det du kommer med, se virkeligheden i øjnene og mærke efter, sådan at du kan finde ud af hvad du vil gøre ved det.

Læs mere

Jeg opfordrer til at undersøge og se ordentlig efter. Vi kan bilde os meget ind omkring hvad andre synes om os, når vi ikke har ordentlig kontakt til vores krop og følelser. Det kan forstyrre vores valg i hverdagen. 

Vi kan også tænke alt muligt uden at det har noget med virkeligheden at gøre. Vi kan vælge at gå væk fra os selv og fra at forholde os til virkeligheden. Jeg støtter dig i at undersøge, hvad der er i virkeligheden, og på den måde også træffe de gode valg.

Vaner

Vi mennesker er vanedyr. Vores vaner er indgroede og stærke. Vi er dog på trods af automatikken dog stadig herre over vores vaner.

Læs mere

Vi mennesker er vanedyr. Vi har vaner med at spise det samme mad, at gøre ting i den samme rækkefølge, at sige det samme på den samme måde. Det gør at vi ikke hver gang skal overveje en handling men gør det automatisk. Det er super praktisk og nødvendigt.

Hvordan skulle man kunne køre bil og snakke med ægtefællen ved siden af – hvis man ikke har vaner for at trykke koblingen ned når man skifter gear, samtidig med at man orienterer sig i trafikken, samtidig med at man holder øje med fodgængerne?

Vores vaner er indgroede og stærke. Vi er dog på trods af automatikken dog stadig herre over vores vaner. Vi kunne have valgt at køre fodgængerne ned – selv om vi nok ikke gør det!

På samme måde har vi vaner for at tænke og drage konklusioner om os selv og andre. Vi har vaner for at handle – nogle gange hensigtsmæssigt og andre gange uhensigtsmæssigt.

Et eksempel på en uhensigtsmæssig vane er en vane med at gå op i tempo. Når du og din partner skal tale sammen om et svært emne, hører du midt i samtalen dig selv tale rigtig hurtigt. Måske lukker dit bryst til og du spænder i kæber og skuldre. Måske er du i virkeligheden irriteret eller ligefrem vred på din partner? Men du synes ikke du har en gyldig grund til at blive irriteret så du undertrykker din reaktion. 

I stedet kan du hos mig øve dig i at stoppe op og tale lidt langsommere så du kan mærke hvordan du har det når du siger ordene. Når du kommer fra det sted, kan du fortælle din partner hvorfor du er vred på ham/hende og have det mere frit indeni samtidig. Og sandsynligheden for at din partner kan mærke det – og vil respondere mere åbent på hvad du siger – er større.

Jeg hjælper dig til at undersøge hvad dine vaner er. Hvilke vaner du har for at begrænse dig selv og hvordan du kan indarbejde nye vaner for at være med dig selv og ikke mod dig selv.

 Læs mere om vaner her https://www.sensetik.dk/vaner

Valg

Vi træffer mange valg hver dag. Nogle større og mere betydningsfulde end andre.

Læs mere

Nogle valg er større og mere betydningsfulde end andre. Nogle gange træffer vi bevidste valg, andre gange træffer vi automatiske valg. Nogle gange træffer vi dårlige valg for os selv.

Et eksempel på et dårligt valg kan være selvkritik. Måske har dine forældre kritiseret dig meget gennem din opvækst. På den måde er det blevet normalt for dig at blive kritiseret og at kritisere dig selv. Du har fået en kritik-vane. Hvis du fx gør noget du ikke synes er gjort godt nok, mærker du måske kun en ubehagelig følelse indeni. Du har valgt at kritisere og tale grimt til dig selv – omend du gør det så automatisk at du ikke har lagt mærke til det.

Nogle gange kan vi på den måde ikke få øje på valgene da vanerne for at tænke om os selv på bestemte måde er så stærke. Du kan blive bedre til at få øje på de vaner hvor du går imod dig selv og at vælge fx at tale rart til dig selv i stedet. Efterhånden som du bliver mere øvet, vil valget blive tydeligere for dig. Så kan friheden over hvor meget du har at sige over dit eget liv mærkes!

At du vælger dig selv betyder at du møder dig selv. Jeg støtter dig i at møde dig selv ved at møde dig helt som du er.

Læs mere om vaner her https://www.sensetik.dk/vaner

Kontakt mig

Stil mig meget gerne et spørgsmål eller skriv hvis du er interesseret i at booke en tid. Dine data bliver kun brugt til at besvare dig og slettes herefter.

Degnehusene 26, 2620 Albertslund